Két napos túra sátorban alvással a Sasfészeknél

Vlačuha Krisztián | 2020. március 2.
A legutóbbi túránk abból az ötletből indult ki, hogy sátrazzunk télen is valahol a környéken. Ez az ihlet még vagy öt éve szállt meg, és azóta minden télen egy éjszakát kint sátrazom a Pilis valamelyik gyönyörű kilátással bíró helyén a havas időszakban. Idén a Sasfészekre esett a választásom, ahol reggelre még egy kis hóval is meglepett a Teremtő.

81545182_1113286905683584_9037662066202116096_n
(Vlacuha Krisztián)

Sajnos, az utóbbi években nem nagyon kényeztet minket az időjárás fehér lepellel, de volt már úgy, hogy 25 centiméteres hóban vertük fel a sátrunkat a Prédikálszéken december közepén. Most egy barátnőmmel ketten vágtunk neki a túrának. Kiinduló pontnak az Esztergom-Kertváros mellett álló Kis-Strázsa-hegyi parkolót választottuk. Innen kaptattunk fel a fekete színnel jelölt tanösvényen, amely szerpentin módjára kanyargott fel a hegyre, megkönnyítve ezzel a turisták feljutását a meredek emelkedőn.

Felfelé menet belebotlottunk 2 vasbeton golyószórófészekbe, amelyek még a II. világháború óta őrzik – most már üresen – a várost. A kilátót, sajnos nem tudni milyen okból, zárva találtuk. Mivel az idő is párás volt, a szép kilátás elmaradt, de fenn voltunk a túránk első magasabb pontján. Innen utunkat a piros háromszögön folytattuk, míg el nem értük a piros kereszt jelzést.

A völgyben tovább haladva jobb oldalon egy nem betervezett célpontra bukkantunk. A 7. számú kenyérmezői hadifogolytemetőre, ahol több mint 1500, az I. világháború alatt a közeli hadifogolytáborban tífuszban és kolerában elhunyt orosz, olasz, román és szerb hadifogoly nyugszik.

Tudniillik, 1914 és 1918 között a környéken működött az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legnagyobb hadifogolytábora. A helyet 2009-ben állították helyre, ahol fakeresztek, egy fakapu és a több nyelven kifüggesztett információs tábla jelzi, hogy mi is történt itt már több mint 100 éve.

Utunkat folytatva elhaladtunk a Nagy-Strázsa-hegy és a Tábla-hegy mellett, és a zöld turistajelzésen egy jó combos emelkedőn felkaptatva jutottunk fel a Kétágú-hegyre, majd a gerincen folytattuk utunkat, ahonnan már kicsivel szebb kilátás nyílt Kesztölc irányába.

Kis idő múlva el is értük az éjszakai táborhelyünket, a Sasfészek turistaházat, ahol két gondnok, Jenő bá és Karesz bá forró teával fogadott minket. Gyorsan felvertük a sátrunkat az út mentén feldíszített fenyőfa mellé, és besurrantunk a melegre, ahol késő estig beszélgettünk két tapasztalt túrázóval. Már 11 óra körül járt az idő, mikor bebújtunk a hálózsákjainkba. Éjszaka hatalmas szélvihar ébresztett minket, de sikerült visszaaludnunk, és reggel hétig húztuk a lóbőrt. Láss csodát, reggelre 1 centiméter hó is hullott!

Sátorbontás után még elfogyasztottunk egy forró teát a turistaházban, és vágtattunk is tovább a zöld jelzésen Pilisszentlélekre egy jó hagymás zsíroskenyérre a Mi kis falunk sorozatból ismert Teca kocsmájába. Következő állomásunk a közeli Pálos kolostor romjai voltak, amit már a piros jelzésen közelítettünk meg. A pálosok voltak az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend. Innen nem messze aztán rátértünk ismét a zöld jelzésre, ami pár kilométer enyhe emelkedő után elvezetett végcélunkhoz, a Két-bükkfa-nyereghez.

Számokban: 16,7 km, 796 m fel, 595 m le

Forrás:https://nagyhaboru.blog.hu/2012/08/23/az_esztergomi_elso_vilaghaborus_hadifogolytabor_temetoi