Egynapos, combos nyári körtúra a Pilisben

Vlačuha Krisztián | 2020. június 11.
A mai túrabeszámolónk során ismét a Pilisbe kalauzollak el benneteket. A táv inkább már a combos túrák közé tartozik, de jó erőnléttel bárki simán teljesítheti.

Utunkat a Duna partján fekvő Dömös település parkolójából indítjuk, és körtúra révén ide is szeretnénk visszaérkezni. A parkolóban egy Pilis-térképet is találunk, így már az elején be tudjuk lőni a főbb pontokat, amelyeket érinteni szeretnénk. A parkolóból elindulva átkelünk a Malom-patak kis fahídján, és egy aszfalt úton találjuk magunkat, ahol a sárga és zöld jelzés is fut. Itt még feltölthetjük az artézi kútból a vizespalackjainkat.

Utunkat folytatva 150 m után egy kereszteződéshez érünk, ahol befut jobbról a piros jelzés is, így ez után három színen haladunk tovább egészen a Szentfa-kápolnáig. Az elején, míg ki nem érünk a településről, betonúton kell sétálnunk. A Rám-vár nevű szállásnál aztán vagy balra megyünk a jelzéseken, vagy jobbra tovább a betonúton, ahol egy büfé várja az éhes és szomjas turistákat. Az út mellett villanypásztorral elkerítve mindenféle négylábú legelészik, ló, szamár, kecske, birka – lehet őket fényképezni. A két út a kápolnánál találkozik, itt megpihenhetünk a Táltos Iskola növendékei által épített padon és nyolcszögletű kis menedék alatt.

(Vlacuha Krisztián)

Tovább indulva kb. 1 km után jobbra kell letérnünk a zöld jelzésen a patak völgyébe, amely lényegében már maga a Rám-szakadék, bár hivatalosan inkább szurdoknak lehet nevezni. Magyarország egyik leglátogatottabb turistalátványosságainak egyike. Gyönyörű a hely, öröm a patak által kivájt széles és nagyon mély szurdokban sétálni. Van, hogy a patakban, van, mikor korlátok és láncok segítségével a meder meredek kőfalán kell araszolnunk felfelé, sőt, két helyen fém létra segítségével tudjuk csak leküzdeni a szintkülönbséget. Az ajánlott haladási irány lentről felfelé, de általában találkozni olyan turistákkal, akik ezt nem tartják be, és így megnehezítik a többiek útját.

Ha kiértünk a szurdokból, egy kereszteződéshez érünk, ahol a sárga jelzésen folytatjuk tovább utunkat. Először jó meredeken felfelé, majd fokozatosan csökken az emelkedés, míg végül elérjük Dobogókőt. Itt megcsodálhatjuk a kilátást, és akár beugorhatunk egy frissítőre vagy egy tál babgulyásra is a Báró Eötvös Lóránt menedékházba. A babgulyásukat csak ajánlani tudom.

A piroson továbbindulva nemsokára elérjük a Makovecz Imre által tervezett Zsindelyes Vendégházat, ahol étterem működik, és a kinti jurtákban szállást is tudunk foglalni akár télre is (itt van a helyi sífelvonó felső állomása). Az ösvény balra kanyarodva levisz minket a Királykúti aszfaltutat keresztezve a Királykúti-kunyhó és a Király-kút-forrás érintésével a Király-völgybe, ahol a Király-patak folyik. A kunyhónál van pottyantós budi, sütésre kijelölt hely és padok, de a kunyhót zárva tartják. A forrás nyáron általában csak csöpög, szóval ivóvíz utántöltésre nem alkalmas.

Ha már lekecmeregtünk a meredek lejtőn a völgybe, indulhatunk fel ismét egy aszfaltúton keresztülvágva az Akasztó-hegy irányába, ahol balra térve folytatjuk utunkat a Prédikálószék felé. Felérve gyönyörű kilátás nyílik a Dunára és a Börzsönyre a 2016-ban felállított kilátóból. A padokon megpihenve süthetünk is egy kis sütnivalót, mert utunk ezek után már csak lefelé visz a csodálatos Vadálló-köveken. Leérve a Szentfa-kápolnához pedig már könnyen visszatalálunk a parkolóba.